ایمیل مارکتینگ جیست؟
نوشته شده توسط : علی سجادی
نخستین ایمیل توسط رِی تاملینسون ارسال شد. برخی این اتفاق را مربوط به سال 1971 و برخی سال 1978 می‌دانند. به هر حال ایمیل، ارتباطات را وارد مرحله مدرن کرد. نخستین ایمیل، حاوی پیغام خاصی نبود؛ شامل تعدادی عدد و حروف که بیشتر شبیه یک رمز عبور بود. اما همین چند کاراکتر نافهموم تاریخ‌ساز شد.
این ایمیل از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر ارسال شد. مسیر ارسال آن، از طریق شبکه‌ای پیچیده بود که با اینترنت امروزی تفاوت زیادی داشت. تاملینسون همچنین نماد @ را که در همه آدرس‌های ایمیل استفاده می‌شود برای نخستین بار معرفی و استفاده کرد.
سال‌ها بعد، گَری تِرک که مدیر بازاریابی یک شرکت تجهیزات دیجیتال بود، نخستین ایمیل تبلیغاتی را ارسال کرد. او یک ایمیل را به لیستی از آدرس‌های ایمیل ارسال کرد. اینچنین بود که ایمیل مارکتینگ به وجود آمد. در لیست تِرک فقط چند صد ایمیل وجود داشت، اما همین مقدار کافی بود تا لقب «پدر هرز نامه» را به او بدهند.
امروزه ایمیل مارکتینگ بسیار پر کاربرد است و یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال شده است. البته هنور بخش زیادی از این ایمیل‌ها شبیه هرزنامه به نظر می‌رسند. اما در ثأثیر گذار بودن یک ایمیل با ساختار مناسب، هیچ شکی نیست.
ایمیل مارکتینگ، به شما کمک تا با مخاطبانتان در تماس باشید، با افزایش محبوبیت برند، فروشتان را بیشتر کنید. با ایمیل کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید؛ از فروش محصولات گرفته تا انتشار اخبار.
 
 
به طور کلی، ایمیل مارکتینگ (email marketing)به منظور معرفی و ترویج یک محصول یا سرویس استفاده می‌شود. اما استفاده درست‌تر از آن، برای ایجاد یک رابطه خوب با مشتریان است. ایمیل مارکتینگ بخشی از اینترنت مارکتینگ است.
ایمیل‌های تبلیغاتی که همه ما دریافت می‌کنیم و عموماً در بخش هرزنامه ذخیره می‌شوند، بدترین نوع ایمیل مارکتینگ هستند. در این موارد معمولاً فرد یا شرکتی، لیست ایمیل می‌خرد و یک ایمیل را به همه اعضای آن لیست ارسال می‌کند. چنین ایمیل‌هایی که اغلب مضمونی شامل خریدن یک محصول با قیمت مناسب است، هرگز عملکرد خوبی ندارد. عملکرد خوب را که کنار بگذاریم، ایمیل مارکتینگ را کاری بی‌ارزش و آزار دهنده جلوه می‌دهند.
اما ایمیل مارکتینگ، با تعریف و عملکرد درست، به حفظ کاربران و مشتریان کمک می‌کند. آن‌ها را از فرصت‌های خوب -که بسته به نوع کسب و کار متفاوت است- آگاه می‌کند. ایمیل مارکتینگ، به مشتری خدمات ارائه می‌دهد، نه اینکه باعث آزار او شود! مشتری خودش باید بخواهد که ایمیل‌های ارسالی را مشاهده کند.
شرکت های بزرگ ارائه دهنده سرویس ایمیل مارکتینگ شامل mailchimp و sendinblue , ptinmonster. و ...
ایمیل مارکتینگ می‌تواند شخصی‌سازی شود
می‌توان خدمات خاصی را با ایمیل مارکتینگ به مشتریان دائمی و کاربران ویژه ارائه داد. به عنوان مثال، فروش ویژه محصولات را در مرحله اول فقط به مشتریان دائمی خود اطلاع دهید. در این حالت مشتری به جای اینکه از دریافت ایمیل از سوی شما عصبی شود، همیشه منتظر دریافت ایمیلی از شما خواهد بود. همچنین می‌توانید در روز تولد مشتریان، خدماتی خاص یا تخفیف ویژه‌ای برای او در نظر بگیرید. به عنوان مثال، این شرایط را در بگیرید که رستوران مورد علاقه‌تان در روز تولدتان 50% تخفیف برای شما در نظر بگیرد. چنین اقداماتی رابطه خوبی با مشتری ایجاد خواهند کرد. این بهترین اتفاق برای هر کسب و کاری است! فروش بیشتر و رضایت مشتری.
در بهترین حالت ایمیل مارکتینگ، لیست ایمیل‌ها توسط خود مشتریان کامل می‌شود. وقتی مشتری خودش درخواست دریافت ایمیل می‌دهد، به ایمیل‌های ارسالی بی‌توجه نخواهد بود. یک لیست کوتاه از ایمیل چنین مشتریانی، ارزشی به مراتب بیشتر از یک لیست آماده خریداری شده خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که ایمیل‌های ارسالی را طوری طراحی کنید که در تلفن همراه هم به درستی نمایش داده شوند. چرا که درصد بالای از ایمیل‌ها در تلفن‌های همراه باز می‌شوند.
ایمیل مارکتینگ خوب یا بد
مهم‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ، هزینه و سادگی است. به نسبت روش‌های دیگر بازاریابی، ایمیل مارکتینگ بسیار کم هزینه است. همچنین به سادگی می‌توان این سبک از بازاریابی را راه‌اندازی و شخصی‌سازی کرد. از مشاغل کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، ایمیل مارکتینگ برای همه قابل استفاده و مفید است.
ایمیل مارکتینگ هنوز نتیجه می‌دهد؟
وقتی می‌خواهید در مورد برند خود، مطابی را منتشر کنید یا اجناس خود را بفروشید، ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین راه‌هاست که اتفاقاً تأثیر گذار نیز هست.
در واقع، در سال 2015 تحقیقاتی که توسط DMA انجام شد ثابت کرد که هر 1 دلاری که برای ایمیل مارکتینگ هزینه می‌شود، میانگین 38 دلار بازده سرمایه‌گذاری خواهد داشت. وقتی یک خریدار قصد خرید چیزی را دارد، در صندوق ایمیل‌هایش به دنبال فروشگاه‌های مورد علاقه‌اش می‌گردد. اما مشخص بودن در میان انبوهی از ایمیل‌ها نیز کار همیشه ساده‌ای نیست.
با توجه به رشد روزافزون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ همچنان گزینه مناسبی است. گزارشی که ارائه می‌شود، نتیجه تحقیقاتی است که توسط HostPapa انجام شده است:
– در بین کاربران اینترنت، 94% از ایمیل و تنها 61% از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
– 75% از کاربران بالغ اینترنت اعلام کرده‌اند که ایمیل مارکتینگ را به روش‌های دیگر بازاریابی ترجیح می‌دهند.
– قابل ثبت نام بودن، ایمیل مارکتینگ را با رضایت کاربر همراه می‌کند.
– ایمیل مارکتینگ اجازه هدف قرار دادن مشتریان بر اساس جمعیت شناسی را با معیارهایی مثل سن، درآمد و … می‌دهد.
– در ایمیل مارکتینگ، برای قالب بندی کردن شخصی سازی زیاد خواهید داشت. در شبکه‌های اجتماعی شخصی سازی به اندازه ایمیل وجود ندارد.
– امکان ارائه گزارش و تجزیه و تحلیل‌های متنوعی را به شما می‌دهد. مثل نرخ کلیک، نرخ باز کردن و…
ایمیل مارکتینگ اینباکس
چطور یک لیست ایمیل داشته باشیم؟
بیشترین بازده سرمایه‌گذاری وقتی ایجاد می‌شود که لیست مناسبی از مخاطبین داشته باشید. این لیست باید شامل کسانی باشد که می‌خواهند ایمیل‌های شما را ببینند یا حتی خودشان انتخاب کردند که از شما ایمیل دریافت کنند. ایجاد یک لیست مناسب از ایمیل‌ها برای شروع کار بهترین کمک است.
راه‌های زیادی برای پیدا کردن ایمیل‌های مورد نظر وجود دارد. چند نمونه مناسب از این راه‌ها را مرور می‌کنیم.
روی سایت یک فرم ثبت نام قرار دهید. کاربرانی هستند که وارد سایت شما می‌شوند و از آنچه می‌بینند خوششان می‌آید. چنین کاربرانی احتمالاً دوست دارند که از اخبار مربوط به برند شما آگاه شوند. یک فرم برای آگاهی کاربران از بخش اخبار طراحی کنید. خوب است که این فرم در اولین مراجعه کاربر، به صورت پاپ‌آپ نمایش داده شود.
از یک برگه ثبت نام مناسب استفاده کنید. می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی از هر چه در فروشگاهتان موجود شده یا رویدادی که قصد برگذاری‌اش را دارید استفاده کنید. وقتی که افراد علاقمند به کار شما اطرافتان باشند، جایی برایشان در نظر بگیرید که با عضویت در آن بخش بتوانند اطلاعات بیشتری دریافت کنند.
 
 
شبکه‌های اجتماعی
فرم ثبت نام را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. اگر لیست آدرس ایمیل زیادی ندارید اما در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارید، این کار به شما کمک بزرگی خواهد کرد.
در صورتی که تعدادی مخاطلب برای ایمیل‌هایتان دارید و قصد افزایش مخاطبانتان را دارید، می‌توانید از این راه‌ها استفاده کنید:
– محتوای جدیدی را اضافه کنید یا تخفیف در نظر بگیرید. همچنین تعیین مسابقه‌ای همراه با جایزه نتیجه خوبی خواهد داشت. در نظر گرفتن جایزه برای برخی از مشترکین یا دادن کد تخفیف به اولین مشترکین نیز راه مناسبی است.
– ایمیل‌هایتان را طوری طراحی کنید که خود کاربران هم منتشرشان کنند. وقتی ایمیل‌هایی با ظاهر زیبا و محتوای مناسب طراحی کنید، کاربران هم آن‌ها را منتشر می‌کنند.
لیست ایمیل
آیا می‌توان لیست ایمیل خرید؟
بله، شما می‌توانید یک لیست ایمیل خریداری کنید. اما به هیچ عنوان این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم. حتی بسیاری از برنامه‌های واسطه مربوط به ایمیل مارکتینگ، اجازه استفاده از لیست ایمیل خریداری شده را نمی‌دهند.
لیست‌های خریداری شده، به هیچ عنوان تأثیر مثبتی ایجاد نمی‌کنند. اگر ایمیل‌ها را به چنین لیستی ارسال کنید، بیشتر افراد لیست، ایمیل شما را به عنوان هرزنامه خواهند دریافت خواهند کرد. برخی از فیلترهای مشخص کردن هرزنامه، در صورتی که شخصی آن ایمیل را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کند، برای افراد دیگر نیز آن را به عنوان هرزنامه دسته بندی می‌کنند.
به طور کلی با رعایت این سه قانون، احتمال قرار گرفتن در لیست هرزنامه را به کمترین مقدار ممکن می‌رسانید:
-از لیست‌های آماده ایمیل استفاده نکنید. این لیست‌ها برای فروش یا کرایه ارائه می‌شوند. چنین لیست‌هایی را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم.
-از کاربران برای ارسال ایمیل اجازه بگیرید. هر شخصی که ایمیل‌های شما را دریافت می‌کند باید از قبل مجوز انجام این کار را به شما بدهد.
-باید حتماً گزینه لغو اشتراک را در ایمیل‌های ارسالی قرار دهید. با انجام این کار، اگر هم کاربری از دریافت ایمیل‌های شما منصرف شود، به جای علامت زدن به عنوان هرزنامه، از گزینه لغو اشتراک استفاده می‌کند.
ایمیل مارکتینگ یا شبکه‌های اجتماعی
مزیت اصلی ایمیل به نسبت شبکه‌های اجتماعی، دیده شدن ایمیل است. اینکه شما در شبکه‌های اجتماعی یک مطلب ارسال کنید، لزوماً به معنای دیده شدن آن توسط کاربران نیست. این احتمال وجود دارد که مطلب ارسالی شما حتی در صفحه اول شبکه‌های اجتماعی کاربرانتان نمایش داده نشود. اما یک ایمیل، تا وقتی که خوانده نشود، یا پاک نشود، در اینباکس کاربر باقی خواهد ماند. یعنی کاربر الزاماً ایمیل ارسالی را خواهد دید.
به صورت ایده‌آل، ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را کامل می‌کنند. اضافه کردن گزینه «انتشار روی شبکه‌های اجتماعی» در ایمیل‌های ارسالی، کار مناسبی برای افزایش مخاطب است. می‌توانید امکانی در نظر بگیرید که کاربران هنگام انتشار محتوای شما، نظر شخصی خودشان را به آن اضافه کنند. این کار باعث می‌شود دوستان و آشنایان یک مشتری، نظر کسی که به او اطمینان دارند را مشاهده کنند.
اگر ایمیل مارکتینگ را درست انجام دهید، درآمدتان را به صورت چشم‌گیر افزایش خواهد داد. با ایمیل مارکتینگ، کاربران بیشتر به وبسایت شما مراجعه می‌کنند. این نکات را برای بهبود اجرای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرید.
پنج نکته برای اجرای بهتر ایمیل مارکتینگ
نکته اول: لیست خودتان را بسازید. با این که پیش از این هم اشاره کردیم، ولی خرید لیست ایمیل اشتباه بزرگی است. ارسال ایمیل ناخواسته به مردم، شانس مشتری شدن آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین احتمال تشخیص داده شدن ایمیل‌های شما به عنوان هرزنامه را افزایش می‌دهد.
نکته دوم: به قوانین CAM-SPAM پایبند باشید. قوانین اصلی از این قرارند؛ عنوان فریبنده و غیر واقعی تعیین نکنید. گزینه لغو اشتراک را در نظر بگیرید. نام و آدرس خود را در انتهای ایمیل قرار دهید.
نکته سوم: ایمیل‌ها را فقط به قصد فروش کالا استفاده نکنید. برای ایجاد ارتباط با مشتریان یا به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان از آن استفاده کنید. نکات جالب را به مشتریان بگویید. اطلاعات بیشتری از خودتان و شرکتتان به مشتریان ارائه دهید.
نکته چهارم: حواستان به لیست ایمیل‌هایتان باشد! کسانی که در خبرنامه ایمیلی شما عضو شده‌اند، به شما اعتماد کرده‌اند و حداقل ایمیل و نام کامل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند. فراموش نکنید که باید این اعتماد را با احترام پاسخ دهید.
نکته پنجم: اگر ایمیل‌هایی را به صورت خبرنامه منتشر می‌کنید، طبق برنامه پیش بروید. وقتی برنامه منظمی داشته باشید و به آن پایبند باشید، مشتری آن روز و ساعت را به یاد خواهد داشت و منتظر ایمیل شما خواهد بود.
اگر قصد اجرای ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار خودتان را دارید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی ایمیل مارکتینگ فرانش استفاده کنید.
قطعاً شما هم از بخش زیادی از ایمیل‌های تبلیغاتی کلافه شده‌اید. اما آن دسته از ایمیل‌ها که برای شما مناسب و کاربردی بودند چه مشخصاتی داشتند؟
منبع : فرانش




:: بازدید از این مطلب : 838
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: